
New Zealand Press Council Case Number: 2130 - 1/3 
 

Case Number: 2130 - Peace Movement Aotearoa against New Zealand Herald 
 
New Zealand Press Council, August 2010 
 
 The Coordinator of Peace Movement Aotearoa, Edwina Hughes, complained about a lack 
of accuracy in a report published in the New Zealand Herald and a subsequent failure to 
correct the alleged inaccuracy with reasonable promptness.  
 
By a majority of six to three the complaint is upheld.  
 
 
Background  
 
The article was published on March 12, 2010. It explained that the Minister of Justice, 
Simon Power, was about to defend New Zealand’s human rights record before the United 
Nations Human Rights Committee.  
 
He would face “a grilling from the committee of 18 countries” on various issues relevant to 
the International Covenant on Civil and Political Rights.  
 
The 18 countries that would question Mr Power were listed.  
 
 
The Complaint  
 
The complainant claimed there were “factual inaccuracies and misleading statements in the 
report”.  
 
Her main complaint was that Mr Power would not stand before a committee of 18 countries, 
rather he would face “18 independent human rights experts”, elected by all the states party 
to the ICCPR. Her point is that members of the Human Rights Committee serve as 
individuals and do not represent the views of their nominating countries.  
 
She also complained that the article had not drawn a clear distinction between the Human 
Rights Council (a UN Charter-based body) and the Human Rights Committee (which has a 
Treaty monitoring role) and had failed to make it clear that they were separate entities. 
  
Finally, she suggested that the following sentence was misleading: “Asked how he felt 
about being questioned by countries with dubious records themselves, he (Simon Power) 
said it was better to compare New Zealand against its own record of improvement rather 
than against other countries.”  
 
The complainant argued that it was not at all clear whether this referred to NZ’s appearance 
the previous year (before the Human Rights Council) or the upcoming appearance (before 
the Human Rights Committee). As the very next paragraph referred to “countries that will 
grill Mr Power” it was likely that readers would assume the latter and that was inaccurate 
because any “grilling” would be by individual experts, not by countries.  
 



New Zealand Press Council Case Number: 2130 - 2/3 
 

The complainant had telephoned the newspaper with her concerns on March 12. Advised to 
notify the chief journalist and the reporter, an e-mail message was sent to both that morning, 
outlining the alleged inaccuracies and asking for prompt correction. By 15 March no 
correction had appeared and no response had been received, and Peace Movement Aotearoa 
wrote a further e-mail, this time to the editor, Tim Murphy. Again, there was no response 
and a complaint was taken to the Press Council on June 10.  
 
 
The Newspaper’s Response  
 
The deputy editor, David Hastings, noted that in the light of the information supplied via 
this complaint he had altered the copy. It now read :“a grilling over two days from the 
committee of independent experts from 18 countries” and the ending of the article had been 
amended to read : “Members of the Human Rights Committee that will grill Mr Power 
come from Tunisia etc”. 
 
He refuted the claim that a clear distinction had not been drawn between the Committee and 
the Council.  
 
Further, “being questioned by countries with dubious records themselves” clearly referred to 
past events, not the upcoming questioning in New York.  
 
Later, in a second and final response to the Press Council, he apologised for the delay and 
noted that this matter would have been best addressed in the Herald’s corrections column.  
 
 
Discussion and Decision  
 
The Press Council accepts the newspaper’s argument that there was a distinction between 
the Human Rights Council and the Human Rights Committee within the report. For 
example, it gives as background information, that “Mr Power told the broader Human 
Rights Council last year ...”  
 
However, the Press Council is less certain about the deputy editor’s claim that “being 
questioned by countries with dubious records themselves” clearly refers to the past (ie the 
previous year, when Mr Power appeared before the Human Rights Council).  
 
The phrase “the point of the exercises” would suggest both the appearance before the 
Human Rights Council the previous year as well as the upcoming appearance before the 
Human Rights Committee.  
 
As the complainant points out, the article immediately went on to list the countries that 
would ask such questions.  
 
Moreover, the whole thrust of the report is about how Mr Power was prepared for “a robust 
discussion” that would take place in the immediate future. 
  



New Zealand Press Council Case Number: 2130 - 3/3 
 

The complainant argues that this section of the report is misleading and it does seem an 
example of imprecise, even clumsy reporting.  
 
In the end, however, the key part of this complaint is whether the newspaper was inaccurate 
in stating that Mr Power would face a grilling from a committee of 18 countries. The deputy 
editor has accepted that this was indeed inaccurate, by altering the copy.  
 
This was not at all a large issue and it could easily have been put right. A prompt and 
straightforward correction was a simple solution.  
 
There has been a three month gap between publication and correction. That correction only 
occurred after a formal complaint had been lodged with the Press Council. It took four 
months for the newspaper to apologise for their delay in responding to the complainant.  
 
The Press Council agrees with a comment made in the final submission by Peace Movement 
Aotearoa – “Both the initial lack of response and the failure to explain it are quite 
extraordinary”.  
 
This complaint is upheld, on the grounds of a lack of accuracy and a failure to correct 
promptly.  
 
 
Dissenting Opinion  
 
Dissenting members of the Press Council agree with the thrust of the majority decision but 
do not believe that the complaint should be upheld because any errors are minor in the 
overall context of the article’s subject. Further, in time, the errors were corrected and an 
apology made for the delay.  
 
The complaint is another reminder of the importance of timely responses and careful 
consideration of complaints, and the dissenters believe a speedier acknowledgement was 
warranted. But in the end, the New Zealand Herald corrected the story. Having done that, 
the newspaper does not deserve further censure.  
 
Press Council members upholding the complaint were Pip Bruce Ferguson, Ruth Buddicom, 
Sandra Gill, Keith Lees, Lynn Scott and Stephen Stewart.  
 
Press Council members dissenting from this decision were Barry Paterson, Clive Lind and 
Penny Harding  
 
John Roughan took no part in the consideration of this complaint. 
 
 
New Zealand Press Council Case Number: 2130 is available on the Press Council’s site at 
http://www.presscouncil.org.nz/display_ruling.php?case_number=2130 
 

http://www.presscouncil.org.nz/display_ruling.php?case_number=2130

